Algemene voorwaarden
Dit zijn de algemene voorwaarden van CamQ B.V., gevestigd in Eindhoven, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 93319347 (“CamQ”). CamQ verhuurt film- en videoapparatuur aan consumenten en bedrijven.
Artikel 1 - Algemeen
1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten met CamQ, inclusief aanbiedingen, offertes, leveringen en geleverde diensten.
1.2 De term “Klant” verwijst in deze voorwaarden naar de klant, huurder en/of wederpartij van CamQ. Overeenkomsten met zakelijke Klanten (klanten die geen consumenten zijn) worden aangeduid als “B2B-overeenkomsten.”
1.3 Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts geldig indien deze schriftelijk zijn overeengekomen tussen CamQ en de Klant.
1.4 Mocht een of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden ongeldig, vernietigbaar of niet-bindend blijken te zijn, dan blijven de overige bepalingen volledig van kracht. De ongeldig verklaarde bepalingen worden vervangen door bepalingen die zoveel mogelijk aansluiten bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.
1.5 De algemene voorwaarden van de Klant of diens brancheorganisatie zijn niet van toepassing. CamQ verwerpt uitdrukkelijk de toepassing van andere voorwaarden dan deze.
1.6 In geval van onduidelijkheden heeft de Nederlandse tekst van deze algemene voorwaarden voorrang boven eventuele vertalingen.
1.7 CamQ behoudt zich het recht voor om deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen of aanvullingen zijn bindend voor de Klant, maar worden pas effectief twee weken nadat de Klant schriftelijk op de hoogte is gesteld van de wijziging of aanvulling.
Artikel 2 Aanbiedingen, acceptatie orders en overeenkomsten
2.1 Offertes en aanbiedingen van CamQ zijn 14 dagen geldig en zijn – tenzij anders aangegeven - altijd onder voorbehoud van acceptatie van orders of reserveringen door CamQ. Een offerte voor een bepaalde huurperiode of hoeveelheid dienstverlening verplicht CamQ niet tot levering van een gedeelte van de opgegeven periode of hoeveelheid tegen een evenredig deel van de prijs.
2.2 CamQ is niet gebonden aan kennelijke fouten of vergissingen in haar aanbiedingen, offertes of andere uitingen. De Klant erkent dat informatie op de website of in offertes slechts een algemene voorstelling van de Apparatuur geeft en kan afwijken van de werkelijkheid.
2.3 CamQ behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om orders, opdrachten en reserveringen te weigeren. Een overeenkomst tussen de Klant en CamQ komt pas tot stand wanneer CamQ een reservering, order of opdracht na ontvangst van alle benodigde gegevens schriftelijk bevestigt aan de Klant.
2.4 Indien een overeenkomst mondeling tot stand komt, gelden de tarieven die op dat moment op de website van CamQ staan. Een schriftelijke bevestiging door CamQ geldt als een juiste weergave van de mondelinge overeenkomst, tenzij de Klant daar onmiddellijk bezwaar tegen maakt.
2.5 Eventuele wijzigingen van reeds gesloten overeenkomsten binden CamQ alleen als zij hiermee schriftelijk heeft ingestemd.
2.6 De Klant is niet bevoegd zijn rechten uit een overeenkomst met CamQ aan een derde over te dragen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van CamQ.
...
Artikel 3 - Verhuur van Materieel
3.1 Alle apparatuur en bijbehorende items, zoals accessoires, softwarelicenties en geheugenkaarten die aan de Klant zijn verhuurd of ter beschikking gesteld door CamQ (hierna gezamenlijk aangeduid als “Materieel”), blijven eigendom van CamQ. De Klant dient het Materieel van CamQ met zorg te behandelen en heeft uitsluitend het recht om persoonlijk gebruik te maken van het Materieel, volgens de relevante technische voorschriften, op de overeengekomen locaties zoals gespecificeerd in de overeenkomst, en in overeenstemming met instructies van CamQ en de gebruiksvoorschriften van de fabrikanten. De Klant zal geen aanpassingen maken aan het Materieel en zal de labels of logo's niet verwijderen.
3.2 De Klant mag geen onderdelen van het Materieel wijzigen, repareren, niet-goedgekeurde software gebruiken, of het Materieel aan derden overdragen of onderverhuren.
3.3 De Klant zal redelijke voorzorgsmaatregelen nemen om diefstal, verlies, schade of misverstanden over de eigendom van het Materieel van CamQ te voorkomen.
3.4 CamQ verhuurt het Materieel per periode van 24 uur of per draaidag. Bij een huurperiode van 24 uur moet de Klant het Materieel binnen 24 uur na afhalen retourneren op een van onze locaties. Bij verhuur per draaidag kan de Klant het Materieel een dag voorafgaand aan de draaidag vanaf 16:00 uur ophalen en op de dag na de draaidag voor 11:00 uur weer inleveren.
3.5 Verlenging van de huurperiode is alleen mogelijk na goedkeuring door CamQ. De vermelde prijs op de website voor elke extra huurdag geldt bij verlenging van de huurtermijn.
3.6 Bij te late inlevering worden naast de vergoeding voor extra huurdag(en) ook de boetekosten zoals vermeld op de website met de borgsom verrekend. Indien CamQ extra koerierskosten moet maken door de te late teruggave van Materieel door de Klant, zijn deze kosten voor rekening van de Klant. Bij het niet retourneren van het Materieel is de Klant verplicht om naast extra huur- en boetekosten ook de nieuwprijs van vervangend Materieel te vergoeden aan CamQ.
3.7 CamQ is niet verplicht het Materieel te verstrekken als de Klant niet de overeengekomen borg en huurvergoeding heeft voldaan en niet de aanvullende gegevens heeft verstrekt indien CamQ daarom vraagt. CamQ kan eventuele vorderingen op de Klant verrekenen met de borg. Bij correcte naleving van betalingsverplichtingen en deugdelijke teruggave van het Materieel streeft CamQ ernaar de borg binnen 4 werkdagen terug te betalen.
3.8 CamQ behoudt zich het recht voor om het Materieel tijdens de huurperiode op elk gewenst moment te inspecteren. De Klant zal hieraan meewerken.
3.9 Bij gegronde twijfel over juist gebruik van het Materieel heeft CamQ te allen tijde het recht om het verhuurde of ter beschikking gestelde Materieel zonder voorafgaande waarschuwing of tussenkomst van een rechter terug te halen. De Klant verleent CamQ hierbij toestemming om gebouwen en terreinen te betreden voor dit doel.
Artikel 4 - Verzending, Aflevering en Controle van Materieel
4.1 Het Materieel wordt beschouwd als geleverd of verhuurd zodra het door de Klant (of diens vervoerder) is afgehaald, of wanneer CamQ het Materieel volgens afspraak aan de vervoerder heeft overgedragen.
4.2 Verzending van Materieel door CamQ geschiedt altijd op risico van de Klant, ook bij leveringen vrij van transportkosten.
4.3 De Klant dient het Materieel op de overeengekomen locatie af te nemen zoals vastgelegd in de huurovereenkomst. Indien de Klant het Materieel niet afneemt, blijft de volledige betalingsverplichting onverminderd van kracht, en wordt dit beschouwd als een annulering binnen 24 uur voorafgaand aan de huurperiode, conform artikel 11. CamQ behoudt zich het recht voor om transportkosten bovenop de huurprijs te berekenen.
4.4 De Klant dient het ontvangen Materieel onmiddellijk te controleren op eventuele zichtbare gebreken en deze direct aan CamQ te melden. Ook andere gebreken dienen zo spoedig mogelijk door de Klant te worden gemeld. Indien de Klant het Materieel zonder melding van zichtbare gebreken in gebruik neemt, wordt dit geacht als bevestiging dat het Materieel in goede staat verkeert zonder noemenswaardige zichtbare gebreken.
Artikel 5 - Overmacht
5.1 Wanneer CamQ door overmacht verhinderd is om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk na te komen, heeft CamQ het recht om, voor zover nog niet uitgevoerd, de overeenkomst naar eigen keuze te ontbinden, beëindigen of op te schorten totdat uitvoering wel mogelijk is, zonder aansprakelijkheid voor eventuele schade aan de Klant. De Klant blijft in dat geval een evenredige vergoeding verschuldigd voor het reeds uitgevoerde deel van de overeenkomst.
5.2 Indien het opgeschorte deel later wordt uitgevoerd, is de Klant CamQ het volledige bedrag verschuldigd zonder aftrek. Als de overmacht blijvend is en latere uitvoering geen nut meer heeft, kan CamQ de overeenkomst ontbinden zonder verplichting tot schadevergoeding.
5.3 Onder overmacht wordt verstaan elke omstandigheid buiten de invloed van CamQ waardoor nakoming redelijkerwijs onmogelijk is. Hiertoe behoren onder andere oorlog, gewapende conflicten, opstand, atoomreacties, natuurrampen, ziektegolven, rellen, brand, stakingen en uitsluitingen, zowel binnen als buiten het bedrijf van CamQ, diefstal van bedrijfsmiddelen, vertraagde leveringen van apparatuur, transportproblemen, storingen in energienetwerken, epidemieën en maatregelen om deze te beperken. Ook omstandigheden veroorzaakt door medewerkers of ingehuurd personeel van CamQ, behalve bij opzet of grove schuld van CamQ, worden beschouwd als overmacht indien nakoming hierdoor redelijkerwijs niet mogelijk is.
Artikel 6 - Schade en Aansprakelijkheid van de Klant
6.1 De Klant is aansprakelijk voor verlies, diefstal en schade aan het Materieel van CamQ gedurende de huurperiode. Bij verlies, diefstal of schade vergoedt de Klant naar keuze van CamQ de kosten voor reparatie of vervanging met nieuw Materieel, inclusief redelijke bijkomende kosten. De Klant is verplicht om binnen redelijke grenzen maatregelen te nemen die schade hadden kunnen voorkomen of beperken.
6.2 De Klant vrijwaart CamQ voor alle aanspraken van derden die voortvloeien uit het gebruik van het Materieel tijdens de huurperiode, voor zover deze voortkomen uit gebruik dat strijdig is met de handleiding, de redelijke instructies van CamQ, het gebruik voor een ander doel of wijze dan CamQ redelijkerwijs mocht verwachten, of het gebruik in combinatie met eigen of derdenapparatuur.
6.3 CamQ biedt de Klant doorgaans de optie om het risico op schadevergoeding te beperken via een regeling voor ‘beperkte aansprakelijkheid’. Indien de Klant hiervoor een vergoeding heeft voldaan, wordt (behoudens opzet of grove schuld van de Klant, evenals waterschade) de financiële aansprakelijkheid voor schade aan gehuurd Materieel binnen Europa beperkt tot 20% van het schadebedrag, met een eigen risico van €150 exclusief BTW. De Klant blijft echter volledig aansprakelijk voor verlies, diefstal en waterschade aan het Materieel.
6.4 De Klant garandeert dat medewerkers van CamQ veilige werkomstandigheden aantreffen op door de Klant aangewezen locaties. Indien dit niet het geval is, is de Klant (naast wettelijke aansprakelijkheid) verantwoordelijk voor letsel of overlijden van CamQ-medewerkers tijdens de huurperiode.
Artikel 7 - Geschillen
7.1 Op alle overeenkomsten tussen de Klant en CamQ is het Nederlands recht van toepassing. Dit geldt ongeacht de woonplaats of nationaliteit van de Klant, alsook de locatie van levering, terbeschikkingstelling of verhuur van het Materieel en de plaats waar de diensten worden uitgevoerd.
7.2 Geschillen die voortvloeien uit overeenkomsten met CamQ zullen, in het geval van B2B-overeenkomsten, in eerste instantie worden behandeld door de Rechtbank Amsterdam. Voor geschillen met consumenten is de rechtbank binnen het arrondissement van de Klant bevoegd.